Kurs for ansatte som arbeider med tilrettelagt folkehøgskole

22. - 23. mai 2024
Danvik Folkehøgskole, Drammen

Program Tilrettelagt

Kurset er ment for alle

I samarbeid med Folkehøgskoleforbundet (FHF) tilbyr NKF et kurs for ansatte som arbeider med tilrettelagt folkehøgskole.

• Starter: kl. 10.30, onsdag 22. mai
  • Slutter: kl. 16.00, torsdag 23. mai
  • Sted: Danvik folkehøgskole, Drammen
  • Påmeldingsfrist: 12. april 2024

Kurset er ment for alle som arbeider med elever som trenger ekstra tilrettelegging for å kunne gjennomføre et år på folkehøgskole. Kurset retter seg både mot ansatte som arbeider med elever med funksjonsnedsettelser som utøser NAV midler og elever som blir registrert som dobbeltelttellende. Kurset passer også for deg som ønsker å lære mer om dette fagfeltet.

Med tilrettelagt folkehøgskole tenker vi her på:
Skoler som har egne linjetilbud for elever med behov for særlig tilrettelegging.

Skoler som tilrettelegger slik at enkeltelever kan følge undervisning på ordinære linjer eller har eget skreddersydd opplegg.

I begrepet tilrettelagt folkehøgskole ligger også den tilretteleggingen som er knyttet til internatet og det sosialpedagogiske arbeid på skolen og på turer.

Kurset vil ha fokus på disse tema:
Praktiske hverdagsutfordringer for elever med lettere utviklingshemming og Downs Syndrom.

• Autisme – spesielt jenter
  • Konkrete erfaringer med å søke NAV midler og gjennomføre tilrettelegging på skole uten egen botreningslinje
  • Atferds regulering – hva er gode tiltak og lovverket knyttet til dette.
  • Hva legger vi i tilrettelagt folkehøgskole? Er det behov for mer samkjøring mellom skolene?
  • Foreldreperspektivet
  • Inkludering av elever med behov for tilrettelegging i det store skolefellesskapet

Pris:
3800 for enkeltrom, 3500 for dobbeltrom, 2800 uten overnatting (lunsj, kaffe/te og middag). Dersom en skole sender flere deltakere er det 300 krone i rabatt fra deltaker nummer to.

I påmeldingslenken vil du finne noen spørsmål knyttet til hvilken stilling og arbeidsoppgaver du har.  Denne informasjonen vil vi bruke for å utvikle kurset best mulig for alle som deltar.