Lokallag

Lokallaget

Lokallaget av NKF består av medlemmene i NKF ved den enkelte skole.

Oppgavene til lokallaget er i hovudsak knyttet til disse arbeidsområdene:

• Fremme forslag overfor styret i NKF om lønns- og arbeidsvilkår for medlemmene
  • Utøve den medbestemmelsesretten som de tilsette har etter lover og hovedavtalen på Virkeområdet
  • Arbeide med saker av pedagogisk og ideologisk karakter i samsvar med lover, vedtekter og prinsipprogram
  • Gjennomføring av lokale forhandlinger på skolen

Vedtekter for lokallaget

Føremål:
Lokallag i NKF skal arbeide ut frå det føremålet og dei arbeidsområde som er uttrykt i § 1 og 2 i NKF sine vedtekter og i samsvar med NKF sitt prinsipprogram.

Medlemmer:
Lokallaget av NKF består av medlemmene i NKF ved den einskilde folkehøgskolen.

Styret:
Lokallaget vel leiar, sekretær og kasserar for eitt år om gongen. Leiaren skal veljast ved eige val.

Årsmøte:
Årsmøtet i lokallaget bør haldast innan utgongen av mai. Det skal kallast inn til årsmøte med ei vekes varsel.

Årsrapport og regnskapsrapport: Innan 1. april skal lokallaget sende ein enkel regnskapsoversikt (bruk tilsendt skjema) for førre kalenderår og innan 1. juni skal lokallaget sende årsrapport og ei melding om kven som er valt for komande skoleår til sekretariatet i NKF.

Møtefrekvens:
Lokallaget skal normalt halde to møte kvart semester, og elles når det er nødvendig.

Økonomi:
Kvart år blir ein del av medlemskontingenten tilbakeført til lokallaget. Kontingent som blir tilbakeført frå NKF sentralt, skal brukast i samsvar med NKFs vedtekter og vedtak i lokallaget.

Økonomi lokallaget

Retningslinjer for økonomiforvaltning for lokallag i Noregs Kristelege Folkehøgskolelag

Hensikten med retningslinjene er å hjelpe lokallagsstyrene til å bruke lokallagsmidler i tråd med tildeling og overordnede mål for organisasjonen. Den årlige tildelte lokallagsrefusjonen skal brukes til å styrke medlemsengasjementet og skape møteplasser for medlemmene.

Ut fra vedtekter og andre vedtak skal lokallagets midler brukes til:

1. Deltakelse på NKFs landsmøte
  2. Utgifter knyttet til lokallagsmøter (inkludert sosiale sammenkomster).
  3. Utgifter til en ekstra deltaker på den årlige tillitsvalgtkonferansen eller til annen tillitsvalgtopplæring
  4. Deltakelse kurs i regi av NKF
  5. Andre utgifter må godkjennes på forhånd hos NKF sentralt

Lokallaget kan ha en egenkapital ved utgangen av regnskapsåret som maksimalt utgjør 100 % av beregnet tilbakeført kontingent for året. Dersom egenkapitalen ved årets utgang er høyere, reduseres neste års kontingentoverføring tilsvarende.

Regnskapsførsel og økonomisk ansvar
NKFs lokallag skal ha egne kontoer i Sparebanken Sør tilknyttet NKFs organisasjonsnummer.

Der det er praktisk vanskelig å finne gode ordninger lokalt, kan NKF sentralt forvalte lokallagets kontingentmidler og forestå utbetalinger, samt føre regnskapet.

Styret i lokallaget har ansvar for lokallagets økonomi, både overfor offentlig lov- og regelverk og NKF’s vedtekter og retningslinjer. Av hensyn til habilitet, bør kasserer og leder ikke være samme person.

Reiser, reiseregninger og utbetalinger
Regelen er at man prøver å reise rimeligst mulig.

På reiseregninger skal det påføres hvem som har reist, når, formål, reisestrekning og evt. andre reelle opplysninger med henblikk på korrekt regnskapsførsel. Ved bruk av bil, må reiserute og adresse for start- og stoppested angis. Reiseregningen skal underskrives av den enkelte.

Årsregnskap og revisjon
Årsregnskap følger kalenderåret. Årsregnskap skal behandles i lokallagets årsmøte, og deretter fremlegges for NKF sentralt i eget regnskapsskjema som sendes ut i rundskriv fra sekretariatet. Frist for innsending: 1. april.

Regnskapet må revideres. Styrets medlemmer kan ikke revidere. Regnskapet signeres av revisor dersom alt er i orden. Hvis revisor har merknader av utfyllende eller kritisk art, må dette nedfelles i et eget brev til NKF.

Oppløsing av lokallaget
Hvis lokallaget nedlegges, skal evt. resterende midler tilbakeføres til NKF sentralt (lokallagets midler kan ikke fordeles på medlemmene i lokallaget eller tilfalle skolen).

Vedtatt av styret i NKF 10. desember 2021 i sak 55/21

Opprette bankkonto
Lokallagets bankkonto må opprettes i Sparebank Sør knyttet til NKF sitt organisasjonsnummer. Ta kontakt med Johan Smit for å opprette konto til lokallaget.

Rektors rolle i lokallaget

Rektorer som er medlemmer i NKF, blir tilslutta en egen rektorseksjon. Rektorseksjonen skal ivareta en del av de funksjonene lokallaget/lokal tillitsvalgt har for andre medlemsgrupper.

Som normalordning bør rektor ikke delta i lokallaget sine møter, og slett ikke ved behandling av saker rektor senere blir involvert i, i partsrollen som arbeidsgiver. Det bør likevel legges opp til at rektor kan delta i saker av for eksempel ideologisk og skolepolitisk karakter.

Rektor kan ikke være lokallagsleder. Rektors stedfortreder (assisterende rektor/inspektør) bør da heller ikke være lokallagsleder.

Lønns og kompensasjonsordninger for tillitsvalgte

Hovedavtalen i HSH, § 6.5, sier følgende om nødvendig tid til å utføre sine oppgaver:
Partene er enige om at de tillitsvalgte skal få nødvendig tid til å utføre sine oppgaver i henhold til Hovedavtalen. Dersom en av partene ønsker det, føres lokale forhandlinger om en avtale om tid som tillitsvalgt trenger for å utføre arbeidet i virksomheten innenfor ordinær arbeidstid. Det forutsettes at det ytes vanlig lønn i denne tiden.

Dette innebærer at det kan inngås lokale avtaler for den tillitsvalgte på den enkelte folkehøgskole om godtgjøring/bruk av timeressurser i årsverket. I tillegg til dette, kan det lokalt vedtas ordninger for utgiftsdekning av eventuelle utgifter i utøvelsen av vervet som tillitsvalgt.