Folkehøgskolenes mentorordning vil nå flere unge
Den pedagogiske situasjonen og atmosfæren elevene allerede befinner seg i på folkehøgskolen gjør at man er i en svært gunstig posisjon overfor de av elevene som hvert år viser seg å ikke ha fullført VGO. Dette ble grundig bekreftet i pilotprosjektet, som gir grunn til å anta at den litt mer systematiske tilnærmingen og fokuset mentorordningen representerer forløser et potensial for motivasjon for å fullføre VGO, eller hvert fall komme til en avklaring.
I dette dagskurset var deltakerne innom fire programposter. Etter en innledende orientering om bakgrunnen for kurset og erfaringer fra pilotprosjektet i 201
6-2018, ledet Ingebjørg Mæland fra UngInvest AIB en større programpost om hvilke styrkebaserte verktøy en mentor kan ta i bruk. Deretter orienterte Eva Skage og Kjersti Lekve fra Vestfold og Telemark fylkeskommune om veier inn og muligheter i VGO for unge som ikke har fullført VGO. Blant annet fikk deltakerne nyttige opplysninger om OT (oppfølgingstjenesten).
Til slutt ga Øyvind Brandt, som er koordinator for prosjektet og tidligere leder av Folkehøgskoleforbundet, en ‘oppskrift’ eller hvertfall et konkret forslag til hvordan deltakerne og dermed skolene kan etablere et tilbud om mentorsamtaler, om de foregår i grupper (valgfag?) og eller er individuelle.
Kurset ble streamet live og er derfor tatt opp og vil bli gjort tilgjengelig for alle som er interessert i å etablere mentortilbud til elever uten fullført VGO. Målet er at alle skoler som ønsker å tilby en mentorordning blir tilbudt kurs, om det er på skolen, på regionale samlinger som distriktsvise drøftingsdager eller liknende, eller nasjonalt.
Utrullingen av erfaringene fra pilotprosjektet er et samarbeid mellom Noregs Kristelege Folkehøgskolelag og Folkehøgskoleforbundet. Dette kurset ble holdt i folkehøgskolekontorets nye lokaler rett ved Akerselva i Brugata 19 i Oslo.