Nytt nummer av Steg: Endring

Vi har fått flere nye folkehøgskoler de siste fem årene. Mange nye linjer. Og flere skoler har skiftet navn. Hvilke endringer de neste fem vil bringe, vet vi ikke. Men det er spennende tider vi lever i. Er kristen folkehøgskole i går og i dag det samme, ja, til evig tid, for å omskrive et bibelvers? Hva må bevares og hva kan forandres uten at vi mister oss selv? Hva må stå fast? Vi skal ikke være fanger av historien og fortiden, men bevissthet om vår arv tror jeg er svært viktig for at vi ikke skal bli fanger av nåtiden.

Tekst: Tom Arne Møllerbråten, redaktør i Steg

Det har nå gått fem år siden vi endret navn og retning på medlemsbladet vårt fra Kristen folkehøgskole til steg – tidsskrift for kristen folkehøgskole. 20 nummer er det blitt, 960 sider, og mange viktige temaer har fått vår oppmerksomhet. Det har vært et privilegium å få jobbe med dette. Første nummer i 2017 hadde temaet Oppdatert. Det er det vi prøver å være som kristen folkehøgskolebevegelse i en verden som endrer seg. Mye har endret seg på disse årene, Covid-19 har rystet oss, men det meste er også ganske likt.

Vi skal ikke være fanger av historien og fortiden, men bevissthet om vår arv tror jeg er svært viktig for at vi ikke skal bli fanger av nåtiden. Forfatteren og historikeren Tom Holland har nylig vært i Norge. Etter å ha skrevet flere store bøker om romersk og gresk historie, gikk det opp for ham hvor mye vår kultur er preget av kristen tro. Men det har de fleste av oss glemt. Historie er viktig for at vi skal vite hvem vi er. Når vi vet det, er det fortsatt stort spillerom for gode endringer i møte med samfunn og kultur.

Dette og mer kan du lese om i Steg 04-2021