Nytt nummer av Steg: Vårt sosialpedagogiske arbeid
I særavtalen for folkehøgskolen heter det for eksempel: «Lærerne får under planfestet arbeidstid
avsatt tid til […], sosialpedagogiske oppgaver, …». Men hva er det egentlig? Det er ikke gitt hva vi
legger i dette, men det er utvilsomt en viktig del av vårt samfunnsoppdrag.
Derfor ønsker vi med dette nummeret å komme med innspill til refleksjon og bevisstgjøring
om hva vi egentlig holder på med i vårt sosialpedagogiske arbeid, og hvorfor vi gjør akkurat det vi
gjør.
Tekst: Tom Arne Møllerbråten, redaktør i Steg
Jeg er ikke i tvil om at folkehøgskolene i Norge er viktige for samfunnet. Jeg er heller ikke i tvil
om at mange som ikke kjenner folkehøgskolen, lett kan få inntrykk av at det bare er kos og lek og
spennende opplevelser. Men vi ansatte vet bedre. Vi vet at de prosessene elevene våre går igjennom,
kan ha langvarige og positive virkninger for den enkelte og for samfunnet. Hvorfor? Hvordan?
En folkehøgskoleansatt bør kunne svare på slike spørsmål. Vi bør kunne stilles til ansvar for
hva vi holder på med. Derfor bør vi også ønske velkommen regjeringens ønske om å arbeide fram
en NOU om folkehøgskolen. Det er tjue år siden sist. Vi håper på en spennende og fruktbar prosess
med dette arbeidet framover. Les mer om det i dette i Steg 03-2021