
Rykk tilbake til start
Tekst: Tom Arne Møllerbråten
Etter over tjuefem år i folkehøgskolen har jeg mye rutine i å starte på nytt. For meg som lærer, er erfaring og rutine i utgangspunktet en kjemperessurs, men det kan også være en sovepute som hindrer utvikling. Da jeg hadde fått ansvar for innføringen av Læreplan 97 på en Osloskole på 90-tallet, husker jeg en lærer som ikke var spesielt begeistret for alt det nye som kom. Han sa kort og godt: «Jeg gjør som jeg alltid har gjort!» Sånn var det med den saken. Så hvordan ser vi på den nye folkehøgskoleloven?
For meg er det utrolig viktig at jeg hele tiden er i utvikling som lærer, for elevenes skyld, men også for min egen. Jeg bør nesten alltid starte på noe nytt, lære meg noe nytt eller prøve ut noe nytt. Gjør jeg det, vil jeg nok være en bedre lærer i dag enn jeg var i går, eller for fem, ti eller tjue år siden.
Fordelen med å få inn nye elever hvert år, er at vi kan rette opp «alle feila fra i fjor». Det er ikke sjelden opp gjennom at jeg etter en undervisningstime, har konkludert med at «dette må jeg gjøre annerledes neste år». Det er egentlig ikke et dårlig tegn. For hvis vi lærer av våre feil, blir vi klokere. Hvis vi ikke lærer av våre feil, vil vi gjøre de samme feilene om igjen og om igjen. Og det er jo både dumt og unødvendig.
Rutine og erfaring er altså i utgangspunktet bra. Men noen ganger kan det hende vi gjør ting så automatisk at vi kan miste kontakten med hvorfor vi egentlig gjør det vi gjør. Noen ganger kan det derfor hende vi er på vei i en retning som bare er feil. Da trenger vi Monopol-kortet «Rykk fram til start». Kanskje vi må tilbake til utgangspunktet vårt for å finne oss selv og gjenoppdage vårt oppdrag igjen? Fremskritt er ikke alltid å gå videre, men kan heller være å gå tilbake til start.
I sommer har vi fått ny folkehøgskolelov og ny forskrift. Kan vi kalle det en ny start for folke-høgskolen, eller er det bare en fortsettelse av det vi har gjort tidligere? Er dette en anledning for å rykke tilbake til start og finne røttene våre igjen? Noe er nytt i loven, men mye legger til rette for at vi kan drive som før. Stor frihet er det i hvert fall. Vi ønsker i hvert fall å se litt på ny lov og forskrift i dette nummeret.
Til slutt vil jeg gratulere Marie Wiland, Geir Ertzgaard og Odd Haddal med utgivelse av ressursboken Det sosialpedagogiske blikket som ble lansert på Folkehøgskolefestivalen. Den boken håper vi kan bli til glede for mange ansatte.
Du kan lese om Folkehøgskolefestivalen, Det sosialpedagogiske blikket, Arendalsuka, og mye mye annet i dette nummeret. God lesning! •