Bli med på årets UKT-konferanse 15. oktober

Publisert/Oppdatert

NKF er medarrangør i UKT-konferansen 2020: Unge lovende. Det ønskes velkommen til en konferanse spekket av inspirasjon, innspill til nye tanker og viktige verktøy som både kommer deg og ungdommene du møter til gode.

Se nordisk webinar

Publisert/Oppdatert

Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) med nettverksgruppen «Bærekraftig utvikling» arrangerte 12. august et nordisk webinar om demokratisk dannelse, bærekraft og folkehøgskolepedagogikk. Seminaret ble ledet av Brita Phuthi, international rådgiver i Folkehøgskolerådet. Geir Ertzgaard, ass.rektor Svalbard Folkehøgskole, bidro i seminaret. Nå har du anledning til å få med deg opptak av webinaret.

Velkommen til ny nettside!

Publisert/Oppdatert

Vi er glade for å kunne ønske dere velkommen til vår nye nettside. Nettsiden har først og fremst fått nytt utseende. Innholdet er omtrent som tidligere. Vårt ønske er at nettsiden skal være enkel å finne fram i, og være et godt verktøy for alle i den kristne folkehøgskolen. På nettsiden finnes nyttig informasjon for deg som er tilsatt på folkehøgskolen, tillitsvalgt, eller har lederstilling. Til lykke med bruk av nettsiden!

Arrangerer forskersymposium

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleorganisasjonene i Norge inviterer sammen med Universitetet i Sørøst-Norge til forskersymposium på Campus Vestfold. Symposiet markerer oppstarten av studiet i folkehøgskolepedagogikk og det utvidede samarbeidet mellom USN og norsk folkehøgskole. Vi innbyr til et møte med forskere fra hele Norden for å reflektere over kompetanseutvikling og forskning i folkehøgskolen.

Steg 02-2020

Publisert/Oppdatert

12.mars 2020 vil bli stående som en historisk dato for Norge. «Hvor var du den dagen Norge stengte?» kommer vi til å si i mange år framover. Vi ble rammet av noe vi knapt hadde hørt om. Vi vet ikke effektene enda, men noe har skjedd.

Mer enn ord: Bærekraftplan for Folkehøgskolekontoret 2020

Publisert/Oppdatert

I oktober 2019 vedtok alle styrene i de fem folkehøgskoleorganisasjonene et felles vedtak om bærekraft for folkehøgskolene – Bærekraftsvedtaket. Et av målene i vedtaket er å redusere klimagassutslipp med 40 prosent innen 2030, med utganspunkt i 2019. Organisasjonene sentralt følger opp vedtaket og setter samme mål for aktiviteten i deres leir.

Koronautbrudd og stengte skoler

Publisert/Oppdatert

Det arbeides kontinuerlig med å finne svar på de mange spørsmålene som reiser seg i denne ekstraordinære situasjonen. Folkehøgskolerådet sender fortløpende rundskriv til skolene med informasjon. NKF er i dialog med de tillitsvalgte.

Folkehøgskolepedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskoleorganisasjonene i Norge har i mange år drømt om å kunne starte en egen lærerutdanning for folkehøgskoleansatte. De seneste årene har FHF og NKF arbeidet sammen med Universitetet i Sørøst-Norge for å få til en PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) som er spesielt tilpasset folkehøgskolenes behov. Vi kan nå presentere et slikt tilbud som et 50% studium over to år fra høsten 2020.

Mellomoppgjøret 2019

Publisert/Oppdatert

Årets mellomoppgjør for overenskomstene på HUK-området ble gjennomført mellom Virke og arbeidstakerorganisasjonene 20. juni.

Prosjekt: Ønsker unge med funksjonsnedsettelse til folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Prosjektet «Et år for alle» skal bidra til at flere unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom kan velge folkehøyskole. Prosjektleder Maja Lie Opdahl i Unge funksjonshemmede skal undersøke hvordan unge med funksjonsnedsettelser og kronisk sykdom opplever tilretteleggingen og tilgjengeligheten til folkehøgskolene.