Stipend

Stipendfond for medlemmer i NKF

Fondet gir stipend til tilsette ved de kristne folkehøgskolene som er medlem av NKF, og tilsette i organisasjonen. Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert. Elektronisk søknadsskjema benyttes.

Søknadsfrist 1. februar hvert år. Se søknadsskjema for medlemmer i NKF

Stipendregler

1. Fondet gir stipend til NKF-medlemmer til kurs og studiereiser som bidrar til inspirasjon og utvikling som medarbeider i folkehøgskolen.
  2. Stipend kan gis til medlemmer i NKF og til ansatte i organisasjonen. Støttemedlemmer og veteranmedlemmer kan ikke søke. Medlemmer som har mottatt stipend kan ikke bli tildelt nytt stipend før tidligst etter tre år. Hvis det er mange søkere, vil de som ikke tidligere er tildelt stipend, bli prioritert.
  3. Styret i NKF tildeler stipend etter en samlet vurdering av søknadenes innhold, kostnadene ved reisen/kurset, søkertallet og fondets avkastning.
  4. Stipend gis ikke til reiser sammen med elever.
  5. Stipendet er ikke ment å delfinansiere tjenestereiser for skolen.
  6. Stipendet er ikke ment å helfinansiere reiser og kurs, men til å dekke en mindre andel. Det skal tas hensyn til om søkeren mottar stipend/støtte fra annet hold.
  7. Stipend lyses ut en gang i året, med frist 1. februar. Søknad om stipend skal sendes på elektronisk søknadsskjema.
  8. Melding om stipendtildeling sendes februar/mars. Stipendet utbetales når rapporten er mottatt (se pkt. 9).
  9. Kurset/studiereisen skal normalt gjennomføres innen ett år fra tildeling av stipend.
  10. Stipend medfører rapportplikt. Rapporten skal foreligge innen to måneder etter kurset/studiereisen.

Vedtatt av styret i NKF, 14. september 2023

Dekking av reiseutgifter til landsmøtet i NKF

Ved avvikling av det tidligere landsmøtefondet gjorde årsmøtet vedtak om at det hvert år skal settes av penger på NKF sitt budsjett til delvis dekking av reiseutgifter til landsmøtet for medlemmene. Regler for utbetaling av reisetilskudd blir sendt ut sammen med innbydelse til landsmøtet.

….

Stipend for ansatte i folkehøgskolen

HUK-fondet i Virke

Ansatte på folkehøgskoler, som er innmeldt i arbeidsgiverorganisasjonen Virke, kan søke om stipend fra HUK-fondet i Virke.

Stipend fra Folkehøgskolerådet

Se Folkehøgskolerådets nettside

Stipend for elever

HM Kong Olav Vs Jubileumsfond – Stipend til ubemidlet ungdom mellom 16 og 25 år som er elev på en kristen folkehøgkole.

Stipendregler:

1. Fondets formål
    Fondet ble opprettet i forbindelse med 100-årsjubileet for den kristne folkehøgskolen i Norge i 1993. Fondets formål er å gi økonomisk støtte til ungdom mellom 16 og 25 år til helårskurs på en kristen folkehøgskole.
  2. Aktuelle søkergruppe
    Ungdom med liten betalingsevne.
  3. Kriterier for tildeling
    I tillegg til aldersbegrensningen i pkt. 1, og det som er sagt om aktuelle søkergrupper i pkt. 3, skal det legges vekt på en behovsprøving ut fra søkerens økonomiske situasjon.
  4. Stipendenes størrelse
    Det gis stipend på 2500 kroner som tildeles innen 15. desember.
  5. Kunngjøring
    Informasjon om fondet, finnes på NKFs nettsider og gjøres kjent for aktuelle søkere i samarbeid med de kristne folkehøgskolene.
  6. Søknaden
    Søknaden skrives på eget skjema. Søkeren må dokumentere liten betalingsevne og opplyse om mulig støtte fra andre parter (f.eks foreldre/foresatte/andre stipender).  Søknaden skal inneholde opplysninger om søkerens økonomi.
  7. Søknadsfrist, og behandling av søknader
    Søknaden leveres til søkerens skole innen 15.november. Skolen prioriterer inntil tre søkere, og sender disse til NKF-kontoret innen 25.november. Styret for fondet foretar tildeling av stipend innen 15.desember, og sender svar til skolene. Skolen informerer søkerne om resultatet.

Vedtatt av fondets styre 17. mars 2022

Søknadsskjema

HM Kong Olav Vs Jubileumsfond – Ungdom med innvandrerbakgrunn

Fondet ble opprettet i samband med den kristne folkehøgskolen sitt 100-årsjubileum i 1993. Innsamlingen til fondet ble med HM Kong Olav V sitt samtykke knyttet til hans navn. Fondet er senere tilført midler m.a. gjennom overskudd fra lotterivirksomhet. Våren 1996 ble fondet registrert som en egen stiftelse. Styret for NKF er representantskap for stiftelsen.

Stipendregler:

1. Fondets formål
    2. Aktuelle søkergruppe.
      1. Ungdom med liten betalingsevne.
      2. Ungdom med innvandrerbakgrunn.
    3. Kriterier for tildeling
      I tillegg til aldersbegrensningen i pkt. 1, og det som er sagt om aktuelle søkergrupper i pkt. 2, skal det legges vekt på en behovsprøving ut fra søkerens økonomiske situasjon.
    4. Stipendenes størrelse
      Det gis stipend på 18.000 kroner fra fondet som tildeles innen 15.oktober. Stipendet gis i samarbeid mellom fondet og en skole. Det forutsettes at skolen eleven starter på også reduserer skolepenger med tilsvarende beløp.
    1. Kunngjøring
      Fondet gir sin informasjon gjennom NKF sine nettsider og i samarbeid med de kristne folkehøgskolene. Det sendes informasjon til aktuelle instanser som er i kontakt med målgruppen.
    2. Søknaden
      Søknad skrives på eget skjema. Søkeren må dokumentere liten betalingsevne og opplyse om mulig støtte fra andre parter (f.eks. foreldre/foresatte/andre stipender).  Søknaden skal inneholde opplysninger om søkerens økonomi.
    3. Søknadsfrist, og behandling av søknader
      Søknaden må sendes til den aktuelle skolen innen 10. april. Skolen prioriterer inntil to søkere, og sender disse til NKF-kontoret innen 20.april. Styret for fondet foretar tildeling av stipend innen 1.mai, og sender svar til skolene. Skolen informerer søkerne om resultatet. Stipend
      Fondet utbetaler stipend A til skolen til fratrekk av oppholdspenger.

Vedtatt av fondets styre 17. mars 2022

Søknadsskjema