Stipend

Stipendfond for medlemmer i NKF

Fondet gir stipend til tilsette ved de kristne folkehøgskolene som er medlem av NKF, og tilsette i organisasjonen. Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert. Elektronisk søknadsskjema benyttes.

Søknadsfrist 1. februar hvert år. Se søknadsskjema for medlemmer i NKF

Stipendregler

1. Fondet gir stipend til NKF-medlemmer til kurs og studiereiser som bidrar til inspirasjon og utvikling som medarbeider i folkehøgskolen.
  2. Stipend kan gis til medlemmer i NKF og til ansatte i organisasjonen. Støttemedlemmer og veteranmedlemmer kan ikke søke. Medlemmer som har mottatt stipend kan ikke bli tildelt nytt stipend før tidligst etter tre år. Hvis det er mange søkere, vil de som ikke tidligere er tildelt stipend, bli prioritert.
  3. Styret i NKF tildeler stipend etter en samlet vurdering av søknadenes innhold, kostnadene ved reisen/kurset, søkertallet og fondets avkastning.
  4. Stipend gis ikke til reiser sammen med elever.
  5. Stipendet er ikke ment å delfinansiere tjenestereiser for skolen.
  6. Stipendet er ikke ment å helfinansiere reiser og kurs, men til å dekke en mindre andel. Det skal tas hensyn til om søkeren mottar stipend/støtte fra annet hold.
  7. Stipend lyses ut en gang i året, med frist 1. februar. Søknad om stipend skal sendes på elektronisk søknadsskjema.
  8. Melding om stipendtildeling sendes februar/mars. Stipendet utbetales når rapporten er mottatt (se pkt. 9).
  9. Kurset/studiereisen skal normalt gjennomføres innen ett år fra tildeling av stipend.
  10. Stipend medfører rapportplikt. Rapporten skal foreligge innen to måneder etter kurset/studiereisen.

Vedtatt av styret i NKF, 14. september 2023

Dekking av reiseutgifter til landsmøtet i NKF

Ved avvikling av det tidligere landsmøtefondet gjorde årsmøtet vedtak om at det hvert år skal settes av penger på NKF sitt budsjett til delvis dekking av reiseutgifter til landsmøtet for medlemmene. Regler for utbetaling av reisetilskudd blir sendt ut sammen med innbydelse til landsmøtet.

….

Stipend for ansatte i folkehøgskolen

HUK-fondet i Virke

Ansatte på folkehøgskoler, som er innmeldt i arbeidsgiverorganisasjonen Virke, kan søke om stipend fra HUK-fondet i Virke.

Stipend fra Folkehøgskolerådet

Se Folkehøgskolerådets nettside

Stipend for elevar

HM Kong Olav Vs Jubileumsfond – Stipend til ubemidla ungdom mellom 16 og 25 år som er elev på ein kristen folkehøgkole.

Stipendregler:

1. Stipendet bekjentgjøres for søkere og elever gjennom de kristne folkehøgskolene.
  2. Søknaden skal skrives på eget søknadsskjema.
  3. Søknaden leveres til søkerens skole innen 15. oktober. Hver skole innstiller inntil tre søkere i prioritert rekkefølge og sender innstillingen og søknadene til Noregs Kristelege Folkehøgskolelag innen 1. november.
  4. Styret for stiftelsen tildeler stipend.
  5. Stipendet utbetales til skolen, som utbetaler til eleven, innen 1. desember.

Vedtatt av stiftelsens styre 05.02.2014

Søknad

HM Kong Olav Vs Jubileumsfond – Utenlandske søkere som faller utenfor støtteordningene i Statens lånekasse for utdanning, eller tilsvarende ordninger i andre land.

Fondet vart oppretta i samband med den kristne folkehøgskolen sitt 100-årsjubileum i 1993. Innsamlinga til fondet vart med HM Kong Olav V sitt samtykke knytta til hans navn. Fondet er seinare tilført midlar m.a. gjennom overskot frå lotteriverksemd. Våren 1996 vart fondet registrert som ei eiga stifting. Styret for NKF er representantskap for stiftinga.

Stipendregler:

1. Fondets formål
    Fondet ble opprettet i forbindelse med 100-årsjubileet for den kristne folkehøgskolen i Norge i 1993. Fondets formål er å gi økonomisk støtte til ungdom mellom 16 og 25 år til helårskurs på en kristen folkehøgskole.
  2. Aktuelle søkergrupper.
  3. Kriterier for tildeling
    I tillegg til aldersbegrensningen i pkt. 1, og det som er sagt om aktuelle søkergrupper i pkt. 2, skal det legges vekt på en behovsprøving ut fra søkerens økonomiske situasjon, jf pkt. 6.
  4. Stipendenes størrelse
    Stipendet gis i samarbeid mellom fondet og en skole. Det innebærer fri kost og losji på en av de kristne folkehøgskolene.
    Det kan også søkes om lommepenger. Beløp: kr 5 000.
  5. Kunngjøring
    Informasjon om stipendet sendes ut sammen med skolebrosjyrer og annet informasjonsmateriell fra Informasjonskontor for kristen folkehøgskole. Slik informasjon sendes ikke der en vet at søkeren faller utenfor den aktuelle søkergruppen.
    B. Den enkelte skole informerer søkere på samme måte ved utsending av eget informasjonsmateriell.
  6. Søknaden
    Søknaden skrives på eget skjema, som sendes ut fra skolen eller fra informasjonskontoret. Søknaden skal inneholde opplysninger om søkerens økonomi (evt. foresattes økonomi for umyndige søkere). Søknaden sendes til den aktuelle skolen.
  7. Søknadsfrist, og behandling av søknader
    Søknaden må sendes til den aktuelle skolen innen 1. mars.
    Skolen prioriterer inntil to søkere, og sender disse til NKF-kontoret innen 10. mars. Styret for fondet foretar tildeling av stipend innen 31. mars, og sender svar til skolene. Skolen informerer søkerne om resultatet.
  8. Utbetaling av stipend
    Fondet refunderer skolen 50 % av gjennomsnittsprisen for kost og losji i Folkehøgskolerådets kost- og losjiundersøkelse for det foregående skoleåret.
    Eventuelle lommepenger blir overført fra fondet til skolen, som utbetaler til eleven.Vedtatt av fondets styre 14. mars 2017.

Jubileumsfondet info og søknadsskjemaer – norsk
Jubileumsfondet info og søknadsskjemaer – engelsk