Det sosialpedagogiske blikket

Marie Wiland, rådgiver for skoleutvikling. En av de tre redaktørene for boka.

 Boka: Det sosialpedagogiske blikket
Ideen til det som den gangen var en radikal skolereform, kom fra teologen og dikteren Nikolai Frederik Severin Grundtvig. Han utformet sine tanker om en fri skole på midten av 1800-tallet, og ideene er fortsatt kjernen i dagens folkehøgskole. Fag og samværsformer, boforhold og internatregler har endret seg mye gjennom de drøye 160 årene vi har hatt folkehøgskoler i Norge. Sosialpedagogikk var også en ung disiplin på slutten av 1800-tallet. Men allerede i sin spede begynnelse pekte sosialpedagogikkens far, Paul Natorp, på felleskapets betydning for menneskelig utvikling og læring. I dag er et av folkehøgskolens viktigste bidrag å skape skolefellesskap hvor unge mennesker opplever tilhørighet, finner sin stemme og plass i dette og andre fellesskap.

Et hovedelement i alle tekstene er livet på folkehøgskolen. I boka retter vi blikket mot et sentralt område av skolelivet, det sosialpedagogiske arbeidet. Dette arbeidet griper inn i alle sider ved folkehøgskoleåret. Alle som har bidratt til antologien, kjenner folkehøgskolen fra eget arbeidsliv. Det betyr ikke at alle vektlegger det samme eller nødvendigvis er enige i alt. Du vil møte på mange stemmer og innfallsvinkler. Det ligger i det sosialpedagogiske faget og skoleslagets natur å ikke servere skråsikre løsninger. Boka representerer det uenighetsfellesskapet vi strekker oss etter i møte med elever og kollegaer, det fellesskapet som tåler at vi er uenige og som til og med blir styrket av det.

En rød tråd i boka er det store engasjementet for elevene og skoleslaget som tekstene vitner om. Det er først og fremst de ansattes blikk på elevene og folkehøgskolelivet som presenteres. Likevel vil vi påstå at elevenes perspektiv er med, både i de ansattes fortellinger og fordi flere av bidragsyterne selv har vært elev på en folkehøgskole. Vi ønsker at disse artiklene skal gi deg en opplevelse av å besøke våre skoler og skape gjenkjenning og refleksjon for deg som arbeider eller har arbeidet i folkehøgskolen.
Skoleåret 2020-21 ble flere skoler oppfordret av Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) til å undersøke nærmere et område knyttet til skolens sosialpedagogiske arbeid. Tekstene i boka gjenspeiler det skolene valgte å sette søkelys på i sitt selvevalueringsarbeid og er inspirert av skolens selvevalueringsrapporter, en årlig rapport som sendes til Kunnskapsdepartementet hvert år. Rapporten skal gi et bilde av skolens arbeid med kvalitetssikring og kvalitetsutvikling.

Boka er delt inn i fire hoveddeler. I den første delen løfter vi fram sentrale teorier og tanker knyttet til det sosialpedagogiske arbeidet i folkehøgskolen. Forfatterne bak artiklene har alle mange års fartstid i skoleslaget.
Andre og tredje del handler om sosialpedagogisk praksis og refleksjon på ulike folkehøgskoler. Enkelte av praksistekstene er våre bearbeidinger av selevalueringsrapporter som skolene i etterkant har godkjent. I tillegg finner du intervjuer, dikt, og tekster basert på samtaler med ansatte. Noen av artiklene har flere bidragsytere. Det står en presentasjon av alle bidragsyterne bak i boka.

Boka presenteres for første gang på Folkehøgskolefestivalen 2025, ved redaktørene Geir Ertzgaard og Marie Wiland
Odd Haddal, redaktør

I fjerde del ser vi på hva som har vært, er og kan være folkehøgskolens bidrag til resten av samfunnet. Hvilken betydning har Folkehøgskolen? For eleven? For samfunnet? Hvilke muligheter for læring, utvikling og sosial bærekraft kan folkehøgskolen skape? Kan vi se en positiv smitteeffekt?

Dette er en bok du kan hoppe fram og tilbake i. Boka krever ingen pedagogisk utdanning eller erfaring fra folkehøgskolen, bare nysgjerrighet eller interesse for ulike praksiser i arbeidet med fellesskap og danning.
Bakgrunnen for prosjektet er kontakt med fagmiljøet knyttet til sosialpedagogikk på Universitetet i Stavanger og innspill fra landsmøtet i NKF i juni 2019.

Boka kan bestilles fra NKF ved å sende e-post til marie@ikf.no 
Pris kr. 359,- + porto.

Oslo, våren 2025

Marie Wiland, Geir Leklem Ertzgaard og Odd Haddal
(redaktører)