Det sosialpedagogiske blikket

Vi ønsker å utrede skolenes behov for økt kompetanse og innsikt i det sosialpedagogiske fagfeltet. I prosjektet skal vi innhente materiale og praktiske eksempler gjennom kontakt med fagmiljø og folkehøgskolene. Et viktig spørsmål blir: Hva trenger de som skal se elevene? Skoleåret 2020-21 vil vi knytte dette opp mot skolenes arbeid med selvevaluering. Vi ønsker å utarbeide en artikkelsamling som har arbeidstittelen: Det sosialpedagogiske blikket i folkehøgskolen. Disse artiklene vil belyse sosialpedagogikk på alle arenaer i folkehøgskolen; internatet, linjer, turer, spisesalen, fellessamlinger.

Bakgrunnen for prosjektet er kontakt med fagmiljøet knyttet til sosialpedagogikk på Universitetet i Stavanger og innspill fra som landsmøtet i NKF i juni 2019.