Mentorordning i folkehøgskolen

Folkehøgskolenes mentorordningen vil nå flere unge. Ansatte fra seks folkehøgskoler deltok 19. august på kurs i hvordan folkehøgskoler kan etablere et mentortilbud for de av elevene som viser seg ikke å ha gjennomført eller fullført videregående opplæring (VGO). Kurset bygger på erfaringene som Ringerike, Risøy og Sandefjord folkehøgskoler høstet i det to-årige pilotprosjektet i 2016-2018. I tillegg fulgte 11 skoler med på kurset digitalt. Potensielt vil derfor nærmere en firedel av landets folkehøgskoler nå kunne tilby mentorsamtaler til de av elevene som ønsker det for å øke motivasjonen for å fullføre VGO etter folkehøgskolen.

Den pedagogiske situasjonen og atmosfæren elevene allerede befinner seg i på folkehøgskolen gjør at man er i en svært gunstig posisjon overfor de av elevene som hvert år viser seg å ikke ha fullført VGO. Dette ble grundig bekreftet i pilotprosjektet, som gir grunn til å anta at den litt mer systematiske tilnærmingen og fokuset mentorordningen representerer forløser et potensial for motivasjon for å fullføre VGO, eller hvert fall komme til en avklaring.

I dette dagskurset var deltakerne innom fire programposter. Etter en innledende orientering om bakgrunnen for kurset og erfaringer fra pilotprosjektet i 2016-2018, ledet Ingebjørg Mæland fra UngInvest AIB en større programpost om hvilke styrkebaserte verktøy en mentor kan ta i bruk. Deretter orienterte Eva Skage og Kjersti Lekve fra Vestfold og Telemark fylkeskommune om veier inn og muligheter i VGO for unge som ikke har fullført VGO. Blant annet fikk deltakerne nyttige opplysninger om OT (oppfølgingstjenesten).

Til slutt ga Øyvind Brandt, som er koordinator for prosjektet og tidligere leder av Folkehøgskoleforbundet, en ‘oppskrift’ eller vertfall et konkret forslag til hvordan deltakerne og dermed skolene kan etablere et tilbud om mentorsamtaler, om de foregår i grupper (valgfag?) og eller er individuelle.

Kurset ble streamet live og er derfor tatt opp og vil bli gjort tilgjengelig for alle som er interessert i å etabelere mentortilbud til elever uten fullført VGO. Målet er at alle skoler som ønsker å tilby en mentorordning blir tilbudt kurs, om det er på skolen, på regionale samlinger som distriktsvise drøftingsdager eller liknende, eller nasjonalt.

Utrullingen av erfaringene fra pilotprosjektet er et samarbeid mellom Noregs Kristelege Folkehøgskolelag og Folkehøgskoleforbundet. Dette kurset ble holdt i folkehøgskolekontorets nye lokaler rett ved Akerselva i Brugata 19 i Oslo.

Under finner du lenker til de enkelte foredragsfilene, loggskjema og annen informasjon:

VEDLEGG: