Årsmøte i NKF 2024

Publisert

Velkommen til NKFs årsmøte (landsmøte) på Trondheimsfjord Folkehøgskole 28.-30. mai. Programmet er klart. Det er bare å glede seg!

Nå kan folkehøgskole bli godkjent som del av universitet- og høyskolestudium

Publisert/Oppdatert

– Fantastiske nyheter, mener Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet. Fredag la regjeringen fram ny Universitet- og høyskolelov. I loven åpnes det for at universitet og høgskoler kan godkjenne folkehøgskole som en del av et studium.

Deltidsstudie i folkehøgskolepedagogikk 2023/2024

Publisert/Oppdatert

Søknadsportalen for faget Folkehøgskolepedagogikk er nå åpen. USN tilbyr 30 studiepoeng i folkehøgskolepedagogikk, med mulighet for å søke innpass på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Studiet gir innføring i folkehøgskolens idegrunnlag og pedagogikk. Studiet er spesielt tilpasset de som arbeider i folkehøgskolen og går over 2. semester.

Steg 01-2024: Tema Friksjon

Publisert/Oppdatert

Dette nummeret av steg handler om friksjon fordi UNG2024 skrev at mange ungdommer ønsker seg et «friksjonsfritt» liv. Her kan du lese mange artikler med gode betraktninger rundt dette temaet. Les også om EPSI-undersøkelsen. Vi scorer høyt, men har også noe vi bør ta tak i der.

Ny opptaksdato

Publisert/Oppdatert

Fra høsten 2024 har folkehøgskolene inngått en gjensidig avtale om å ikke ta opp elever til helårskurs før 15. november. Det vil ikke være unntak fra denne datoen.

Stipend for medlemmer i NKF – søknadsfrist 1. februar

Publisert/Oppdatert

Fondet gir stipend til tilsette ved de kristne folkehøgskolene som er medlem av NKF, og tilsette i organisasjonen. Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert.

Steg 04-2023 – Relasjoner

Publisert/Oppdatert

Det finnes ingen vedlikeholdsfrie relasjoner. I følge kristen tro er mennesket skapt og elsket av Gud. Ikke nok med det, men mennesket er en grunnleggende relasjonell skapning. Skapt til å leve i en relasjon til Gud, til seg selv, til andre mennesker, og til naturen. I begynnelsen var alle disse relasjonene gode. Da var det godt å være menneske.

Kjersti Versto Roheim – ny leder i NKF

Publisert/Oppdatert

Årsmøte i NKF, 2. november, valgte Kjersti Versto Roheim til ny leder av NKF. Kjersti har vært rektor ved Sagavoll Folkehøgskole i 12 år. Hun har tidligere vært leder av IKF, og styremedlem av NKF. Hun har også tidligere vært med i Folkehøgskolerådet i flere perioder.

Minneord Harry Wiig Andersen

Publisert/Oppdatert

5. oktober var livsløpet for Harry Wiig Andersen slutt, 88 år gammal. For mange av oss var det uventa. Vi har alltid levd med at Harry var og skulle vere i folkehøgskulen. Over mange tiår var han sentral i det som skjedde i den kristne folkehøgskulen. Vel var arbeidsplassen hans som rektor ved Nordhordland Folkehøgskule, men han var med på så mykje meir enn berre det.

Kurs for kjøkkenansatte

Publisert/Oppdatert

Den 26.-28. september var kjøkkenansatte fra flere skoler samlet til kurs på Ålesund folkehøgskole. Hovedtemaet for kurset var hvordan få ungdom til å spise mere fisk. Vi hadde lunsjforedrag om fisk med gode smaksretter fra Bama, og tur til Skotholmen med godt foredrag og god krabbesuppe i fantastisk natur.