Steg 03-2023 Omdømme

Publisert/Oppdatert

Hva snakket de om i klasserommene til tredjeklassingene i videregående skoler rundt om i Norge i fjor? Når temaet kom opp om hva de skulle neste år, hvilken retning tok samtalen da? Når folkehøgskole ble nevnt, hva ble sagt egentlig? Vi skulle så gjerne vært der og lyttet – og lært.

Steg 02-2023 – Demokrati og ytringsfrihet

Publisert

Noen temaer er lette å snakke om, men vanskelige å praktisere. Vi kan forkynne høyt og tydelig hvor viktig og fint det er med tilgivelse, men det er først når vi selv blir bedt om å tilgi noe som er gjort mot oss, vi får kjenne tilgivelsens alvor og tyngde. Det er likeledes lett å være for ytringsfrihet, men langt mer krevende å forsvare den når andres ytringer går mot sentrale verdier vi selv står for. Demokrati og ytringsfrihet henger uløselig sammen.

Folkehøgskolefestival – program og påmelding

Publisert/Oppdatert

Programmet for festivalen er klart. Et program vi er stolte av å kunne presentere og innby til. Vi håper og tror at mange vil ta turen til Hedmarktoppen Folkehøyskole , 23.-24. mai.

Syng for livet – ressursside

Publisert/Oppdatert

Janne M. Severinsen og Pål Rake som har jobbet med prosjektet Syng for livet, har utarbeidet en ressursside til hjelp for sangen i folkehøgskolen. Her er tips til hvordan synge og på sanger som passer til forskjellige anledninger.

Aksjon 500 – bli med og skaff flere medlemmer til NKF

Publisert/Oppdatert

NKF har som mål å nå 500 medlemmer fram mot Folkehøgskolefestivalen på Hedmarktoppen Folkehøyskole 23.-25. mai. Lokallaget som skaffer flest medlemmer vil bli kåret og premiert under festivalen.

Steg 01-2023 – Møteplasser

Publisert/Oppdatert

Husker dere tiden etter 12. mars 2020? Selvfølgelig gjør dere det. Vi skulle drive folkehøgskole digitalt. Bare møte elevene på Teams og Zoom. Det funket dårlig. Fysisk tilstedeværelse er grunnplanken i folkehøgskolen. Kanskje vi skulle føye til psykisk tilstedeværelse også. Når vi er helt til stede, da skjer det noe mellom oss som vi mister på digitale plattformer. Hvilke møteplasser er da viktige for oss? Hvem har vi behov for å møte? Og hvilke prioriteringer gjør vi når ulike behov oppstår?

Stipendfond for medlemmer i NKF

Publisert/Oppdatert

Fondet gir stipend til tilsette ved de kristne folkehøgskolene som er medlem av NKF, og tilsette i organisasjonen. Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert. Søknadsfrist 1. februar hvert år.

NKF har fått sin egen Facebookside

Publisert

Siden skal være til inspirasjon og oppdatering for ansatte på de kristne folkehøgskolene og er ikke ment som en debattside. På Facebooksiden legger vi ut arrangementer, kurs og samlinger.

Enighet om ny Særavtale med Virke

Publisert/Oppdatert

Det ble enighet om ny Særavtale for undervisningspersonale i folkehøgskolen tirsdag 13. desember. Avtalen gjøres gjeldende fra neste skoleår. Avtalen det nå er enighet om er mer brukervennlig og bedre tilpasset undervisningspersonalet som jobber i folkehøgskolene. Den øker også ulempetillegget fra 1.1.2023.

Steg 04-2022 Folkehøgskole for alle

Publisert/Oppdatert

Vi har fått vår nye NOU. En grundig utredning med mye spennende stoff og nye tanker. «En folkehøgskole for alle» blir løftet frem som et viktig mål vi skal strekke oss mot. Utvalget mener vi har en vei å gå. Det er lett å være enig i det, men veien til målet er likevel ikke gitt. Heldigvis har utvalget også satt ord på at mye av det vi allerede gjør i dag, også er god folkehøgskole i fremtiden. Likevel bør viktige sider ved vår drift justeres.