Steg 04-2023 – Relasjoner

Det finnes ingen vedlikeholdsfrie relasjoner. I følge kristen tro er mennesket skapt og elsket av Gud. Ikke nok med det, men mennesket er en grunnleggende relasjonell skapning. Skapt til å leve i en relasjon til Gud, til seg selv, til andre mennesker, og til naturen. I begynnelsen var alle disse relasjonene gode. Da var det godt å være menneske.

Tekst: Redaktør Tom Arne Møllerbråten

Fra vi er født og i de første årene av våre liv er relasjonen til mor og andre omsorgspersoner særdeles viktig. Mange erfaringer fra disse årene preger oss resten av livet. Det er da vi lærer om vi kan ha tillit til andre og omgivelsene våre, eller om livet er et utrygt prosjekt. Vi er avhengig av gode relasjoner for å ha det bra. Likevel er det vår felles erfaring at selv de sterkeste relasjoner lett går i stykker. Her vil vår erfaring og kristen tro være på linje. Det finnes ingen vedlikeholdsfrie relasjoner. Stien mellom meg og et annet menneske blir gjengrodd hvis vi ikke holder den ren for kvister, trær og buskas.

Vi erfarer at forholdet mellom foreldre og barn, mellom søsken eller familiemedlemmer fort kan bli krevende. Lykkelig er den som har gode relasjoner til sine nærmeste! Og hvor lett klusser det seg da ikke til mellom de som ikke kjenner hverandre så godt, mellom naboer, mellom kolleger eller mellom elever?

Det normale i en relasjon er altså at det fort oppstår ting vi må ta tak i og fikse. Hvis vi ikke gjør det på en god måte, finnes det en uendelig rekke med dårlige måter å velge mellom. Og skulle det gå så langt som til konflikt, vil fiendskap og hat være tilgjengelige våpen for den som vil. Trenger jeg nevne Russland-Ukraina eller Israel-Palestina? Eller det økende jødehatet? Alle er ødelagte relasjoner. Tilbake til det personlige plan: Hvis vi har folk i vår nærhet vi ikke snakker med eller kan være i samme rom som, gnager det oss opp innenfra.

Elevene som kommer til oss, har nok både gode og dårlige erfaringer med sine relasjoner. Vårt mål som folkehøgskole må være å gi alle sammen gode erfaringer og solid kompetanse i relasjonsbygging og relasjonsvedlikehold. Det vil ikke bare tilføre den enkelte elev mye bra, men det tilfører samfunnet betydelige ressurser når de praktiserer det i sine omgivelser.

Hva kan du lese om i dette nummeret? Viken folkehøgskole presenterer sin Relasjonskatedral. Spennende! Kanskje flere kan inspireres av det arbeidet? Lærerne Morten fra Nordvestlandet folkehøgskole og Eike fra Svalbard folkehøgskole sier litt om hvor sterke bånd som knyttes mellom dem og elevene hvert år. Så må vi også snakke om problematiske relasjoner som kan oppstå. Både lærer Einar fra Kristiansand folkehøyskole og internatleder Anne fra Molde folkehøgskole tar for seg seksuell trakassering og grenser. Viktig stoff!

Vi blir også kjent med NKF sin nye styreleder Kjersti Versto Roheim.

God lesning!