ENIGHET I FORHANDLINGENE OM LANDSOVERENSKOMST FOR UTDANNING

Publisert/Oppdatert

Den 15. november 2022 ble det enighet i hovedoppgjøret på Virke-området. Svarfrist er satt til 2. desember, så resultatet skal ikke iverksettes før oppgjøret er vedtatt. I vedlagte protokoll kan dere lese alle endringer, som i hovedsak er.

Nytt IKF-styre

Publisert/Oppdatert

På Informasjonskontor for kristen folkehøgskole sitt årsmøte tidligere denne uken ble noen takket av og nye ble valgt inn i styret for neste to årsperiode. Tor Inge Askeland (i midten på bilde), rektor på Kristiansand folkehøgskole ble valgt til leder for 2022-2024.

Nytt navn

Publisert

Under NKFs årsmøte på Risøy folkehøyskole ble det gjort vedtak om at NKF-styret skal forberede forslag til nytt navn på organisasjonen. Lokallagene og medlemmene er invitert til å komme med forslag. Navnet må på en eller annen måte gjenspeile hvilken organisasjon vi er.

Folkehøgskolefestival

Publisert/Oppdatert

NKF og IKF arrangerer folkehøgskolefestival på Hedmarktoppen Folkehøyskole fra 23. – 25. mai 2023. Dette blir en storsatsing! Vi har som mål at festivalen skal ha noe spennende for alle ansatte i kristen folkehøgskole. Vi håper og tror at mange vil delta på festivalen.

Bekymret for mindre mangfold i folkehøgskolen

Publisert

Anne Tingelstad Wøien, daglig leder i Folkehøgskolerådet, mener statsbudsjettet for 2023 kan gjøre det vanskeligere for ungdommer å velge folkehøgskole. – Vi er opptatt av at et folkehøgskoleår ikke kun skal være et alternativ for de rike.

Steg 03-2022 – tema kristen folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

Av og til bør man stoppe opp og sjekke om man er der man skal eller bør være. Hvordan står det til med oss? I dette nummeret gjør vi det på vegne av folkehøgskolegrenen «kristen folkehøgskole». Hva betyr det egentlig å tilhøre den grenen?

Nytt styre i NKF

Publisert/Oppdatert

Årsmøte i NKF, på Risøy Folkehøyskole 31. mai; valgte Helge Kjøll jr., rektor på Molde Folkehøgskole, til NKFs nye leder for to år. Hilde-Karin Mauky, inspektør på Ålesund Folkehøgskole og Kjetil Rydland, økonomi og administrasjonleder, Hurdal Verk folkehøgskole, ble valgt til styremedlemmer for to år.

Folkehøgskolene jobber målrettet for en bedre verden

Publisert/Oppdatert

Det er snart tre år siden de fem nasjonale folkehøgskoleorganisasjonene ble enige om et felles bærekraftvedtak. For å nå de fire målene i vedtaket må landets 85 folkehøgskoler gjøre en iherdig innsats, og til dels store endringer både når det gjelder drift og undervisning. I en fersk undersøkelse svarer ¾ av skolene at de jobber målrettet med å følge opp målene i vedtaket. Vi går her nærmere inn på svarene i denne undersøkelsen og presenterer resultatene for folkehøgskolenes samlede klima- og miljøregnskap for 2021.

Steg 02-2022 Rus og reglement

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolen skal utruste ungdommer til å gå ut i verden som dannede og gode samfunnsborgere. Det er vårt mantra. Derfor må det de går igjennom disse ni månedene, ligne på livet selv. Og det gjør det jo. Men på ett område inviterer vi elevene til å være med på noe som ikke alltid ligner veldig på livet i storsamfunnet.

Julie Byberg Bø – ny informasjonsrådgiver i IKF

Publisert/Oppdatert

Vi har gleden av ønske en ny medarbeider velkommen i vår stab fra høsten 2022. Julie Byberg Bø har takket ja til stillingen som informasjonsrådgiver i IKF.