Julie Byberg Bø – ny informasjonsrådgiver i IKF

Publisert/Oppdatert

Vi har gleden av ønske en ny medarbeider velkommen i vår stab fra høsten 2022. Julie Byberg Bø har takket ja til stillingen som informasjonsrådgiver i IKF.

Marit Asheim slutter i IKF

Publisert/Oppdatert

Marit Asheim takker for seg som informasjonsrådgiver ved Informasjonskontor for kristen folkehøgskole (IKF), og går over i ny stilling i Asker kommune. Marit har vært en sentral medarbeider for IKF i 12 år. Hun har bidratt med faglige tyngde og sitt personlige engasjement til det beste for folkehøgskolene i alle disse årene.

Velkommen til NKFs landsmøte på Risøy Folkehøyskole, 31.05 – 03.06

Publisert/Oppdatert

Endelig kan vi ønske velkommen til et "vanlig" landsmøte! Vi gleder oss til å se deg som deltar for første gang, og deg som har vært på landsmøte mange ganger. Risøy Folkehøyskole ligger fint til ved kysten i Tvedestrand. I samarbeid med skolen har vi satt opp et variert og inspirerende program. Det blir turer og aktiviteter til lands og til vanns.

Nytt nummer av steg

Publisert/Oppdatert

Dette året startet med en trist melding om at Tor Grønvik hadde sovnet inn. Han hadde en sentral stilling i folkehøgskolelandskapet i mange år, og det er derfor naturlig at vi bruker noen sider av dette nummeret av steg for å minnes ham.

Stilling ledig: Informasjonsrådgiver – PR/mediekontakt

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene i Norge har omkring 8000 elever hvert år, men vi er ambisiøse og vil ha enda flere. Vil du hjelpe oss? Vi leter etter deg som kan og vil hjelpe oss til å friste enda flere ungdommer til å velge verdens frieste skoleslag. Vi er et skoleslag som gir læringsglede, faglig kunnskap, samarbeidskompetanse og demokratisk dannelse – og et år som veldig mange ser tilbake på med glede. Folkehøgskolen har to informasjonskontorer (kristen og frilynt) som samarbeider tett og er plassert i samme kontorlandskap. Mye av jobben du skal gjøre er på vegne av alle folkehøgskolene i Norge. Som ansatt i Informasjonskontor for kristen folkehøgskole (IKF) ønsker vi at du har kjennskap til kristne organisasjoner som er eiere av flere av folkehøgskolene.

Minneord Tor Grønvik 1952 – 2022

Publisert

Tor Grønviks bortgang på nyttårsdagen er et stort tap for folkehøgskolen i Norge. Vi har mistet en av våre viktigste kilder til kunnskap om historien og verdigrunnlaget som lå til grunn for opprettelsen av folkehøgskolene i Norden. Den kristne folkehøgskolen i Norge er en viktig del av denne tradisjonen.

NKF har eget stipendfond

Publisert/Oppdatert

Hvert år kan NKF-medlemmer og ansatte i organisasjonen søke om stipend fra dette fondet. Søknadsfrist 1. februar, Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert.

Nytt nummer av Steg: Endring

Publisert

Vi har fått flere nye folkehøgskoler de siste fem årene. Mange nye linjer. Og flere skoler har skiftet navn. Hvilke endringer de neste fem vil bringe, vet vi ikke. Men det er spennende tider vi lever i. Er kristen folkehøgskole i går og i dag det samme, ja, til evig tid, for å omskrive et bibelvers? Hva må bevares og hva kan forandres uten at vi mister oss selv? Hva må stå fast? Vi skal ikke være fanger av historien og fortiden, men bevissthet om vår arv tror jeg er svært viktig for at vi ikke skal bli fanger av nåtiden.

Nytt nummer av Steg: Vårt sosialpedagogiske arbeid

Publisert

Vårt sosialpedagogiske arbeid er en bærebjelke i hva vi holder på med. Det er det ikke tvil om. I særavtalen for folkehøgskolen heter det for eksempel: «Lærerne får under planfestet arbeidstid avsatt tid til […], sosialpedagogiske oppgaver, …». Men hva er det egentlig? Det er ikke gitt hva vi legger i dette, men det er utvilsomt en viktig del av vårt samfunnsoppdrag. Derfor ønsker vi med dette nummeret å komme med innspill til refleksjon og bevisstgjøring om hva vi egentlig holder på med i vårt sosialpedagogiske arbeid, og hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør.

Syng for livet – sangprosjekt i folkehøgskolen

Publisert

NKF ønsker sammen med IKF å bidra til å skape sangglede i den kristne folkehøgskolen. Prosjektet «Syng for livet» er nå i gang! Gjennom sangprosjektet «Syng for livet» ønsker vi å inspirere, styrke og utvikle fellessangen i folkehøgskolene våre. Sang er helsefrembringende, styrker fellesskapet, skaper identitet og er allmenndannende – og sangen har i alle år vært noe som binder skoleslaget vårt sammen.