Nytt nummer av Steg: Vårt sosialpedagogiske arbeid

Publisert

Vårt sosialpedagogiske arbeid er en bærebjelke i hva vi holder på med. Det er det ikke tvil om. I særavtalen for folkehøgskolen heter det for eksempel: «Lærerne får under planfestet arbeidstid avsatt tid til […], sosialpedagogiske oppgaver, …». Men hva er det egentlig? Det er ikke gitt hva vi legger i dette, men det er utvilsomt en viktig del av vårt samfunnsoppdrag. Derfor ønsker vi med dette nummeret å komme med innspill til refleksjon og bevisstgjøring om hva vi egentlig holder på med i vårt sosialpedagogiske arbeid, og hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør.

Syng for livet – sangprosjekt i folkehøgskolen

Publisert

NKF ønsker sammen med IKF å bidra til å skape sangglede i den kristne folkehøgskolen. Prosjektet «Syng for livet» er nå i gang! Gjennom sangprosjektet «Syng for livet» ønsker vi å inspirere, styrke og utvikle fellessangen i folkehøgskolene våre. Sang er helsefrembringende, styrker fellesskapet, skaper identitet og er allmenndannende – og sangen har i alle år vært noe som binder skoleslaget vårt sammen.

NOU OM FOLKEHØGSKOLEN

Publisert

Regjeringen oppnevnte like før sommeren et utvalg som har fått i oppdrag å utarbeide en NOU (Norges Offentlige Utredninger) om folkehøgskolen, med leveringsfrist 1. oktober 2022. Over statsbudsjettet får nå skoleslaget rundt 1 milliard kroner hvert år. I tillegg støttes elevene våre med rundt 600 millioner kroner årlig gjennom Lånekassens ordninger for lån og stipend. På den bakgrunn er det ikke urimelig at man fra tid til annen kikker oss i kortene og ønsker kjennskap til «den samfunnsøkonomiske nytten» av denne vakre rosen av en skole, sannsynligvis verdens frieste skole med betydelig støtte (kanskje rundt 45 % til drift) fra staten.

Folkehøgskolenes mentorordning vil nå flere unge

Publisert/Oppdatert

Ansatte fra seks folkehøgskoler deltok 19. august på kurs i hvordan folkehøgskoler kan etablere et mentortilbud for de av elevene som viser seg ikke å ha gjennomført eller fullført videregående opplæring (VGO). Kurset bygger på erfaringene som Ringerike, Risøy og Sandefjord folkehøgskoler høstet i det toårige pilotprosjektet i 2016-2018. I tillegg fulgte 11 skoler med på kurset digitalt. Potensielt vil derfor nærmere en firedel av landets folkehøgskoler nå kunne tilby mentorsamtaler til de av elevene som ønsker det for å øke motivasjonen for å fullføre VGO etter folkehøgskolen.

Halvering av klimagassutslipp i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

I april rapporterte 52 folkehøgskoler inn klima- og miljøregnskapet for kalenderåret 2020. Dette er andre året folkehøgskolene rapporterer samlet. Ett år uten (fly) reiser pga. koronapandemien har gitt positive utslag i forhold til klimagassutslipp, hvor det har vært en halvering av utslipp i 2020 sammenlignet med 2019- tallene.

Ser frem til ny NOU om folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Regjeringens ønske om en helhetlig gjennomgang av folkehøgskolesektoren gir en flott mulighet til å synliggjøre viktigheten av dette unike skoleslaget, sier daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien. Det er 20 år siden forrige gang folkehøgskolene fikk samme oppmerksomhet.

Steg 02-2021

Publisert/Oppdatert

Det er fint å kunne gi ut en utgave av steg som handler om håp. Vi trenger håp, kanskje særlig i en periode som det vi har vært inne i det siste året. Håp kan være en velsignelse i livet. Det ligger en glede i tanken om at noe bra skal skje i framtiden. Dette håpet kan gi oss krefter til å holde ut i noe som ikke er helt topp akkurat nå. Håp kan gi styrke og utholdenhet. Men i håpet ligger også kimen til skuffelser.

En inkluderende folkehøgskole

Publisert/Oppdatert

En veileder om inkludering og tilrettelegging for elever med funksjonsnedsettelser og kroniske sykdommer på folkehøgskolen. Med bakgrunn i elevers egne opplevelser og ansattes behov for avklaringer, presenterer Unge funksjonshemmede her et sett med forslag til hvordan skolene kan ønske et større mangfold av elever velkomne til folkehøgskolene.

Studium i folkehøgskolepedagogikk

Publisert/Oppdatert

Noregs Kristelege Folkehøgskolelag (NKF) og Folkehøgskoleforbundet (FHF) har nå gleden av å invitere til studie i folkehøgskolepedagogikk på Universitet i Sørøst-Norge (USN). Studiet er utarbeidet i et samarbeid mellom NKF, FHF og USN. Dette studiet er skreddersydd for deg som jobber i folkehøgskolen.

Steg 01-2021

Publisert/Oppdatert

Følelser kan ikke og bør ikke overses. Derfor gir vi følelsene oppmerksomhet i dette nummeret. Kroppen vår, denne synlige og mange ganger frustrerende materien, har visst ganske mye med følelser å gjøre, den også. Vi kan ha et anstrengt forhold til kroppen vår, og det vil gi oss følelser.