Stilling ledig: Informasjonsrådgiver – PR/mediekontakt

Publisert/Oppdatert

Folkehøgskolene i Norge har omkring 8000 elever hvert år, men vi er ambisiøse og vil ha enda flere. Vil du hjelpe oss? Vi leter etter deg som kan og vil hjelpe oss til å friste enda flere ungdommer til å velge verdens frieste skoleslag. Vi er et skoleslag som gir læringsglede, faglig kunnskap, samarbeidskompetanse og demokratisk dannelse – og et år som veldig mange ser tilbake på med glede. Folkehøgskolen har to informasjonskontorer (kristen og frilynt) som samarbeider tett og er plassert i samme kontorlandskap. Mye av jobben du skal gjøre er på vegne av alle folkehøgskolene i Norge. Som ansatt i Informasjonskontor for kristen folkehøgskole (IKF) ønsker vi at du har kjennskap til kristne organisasjoner som er eiere av flere av folkehøgskolene.

Minneord Tor Grønvik 1952 – 2022

Publisert

Tor Grønviks bortgang på nyttårsdagen er et stort tap for folkehøgskolen i Norge. Vi har mistet en av våre viktigste kilder til kunnskap om historien og verdigrunnlaget som lå til grunn for opprettelsen av folkehøgskolene i Norden. Den kristne folkehøgskolen i Norge er en viktig del av denne tradisjonen.

NKF har eget stipendfond

Publisert/Oppdatert

Hvert år kan NKF-medlemmer og ansatte i organisasjonen søke om stipend fra dette fondet. Søknadsfrist 1. februar, Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert.

Nytt nummer av Steg: Endring

Publisert

Vi har fått flere nye folkehøgskoler de siste fem årene. Mange nye linjer. Og flere skoler har skiftet navn. Hvilke endringer de neste fem vil bringe, vet vi ikke. Men det er spennende tider vi lever i. Er kristen folkehøgskole i går og i dag det samme, ja, til evig tid, for å omskrive et bibelvers? Hva må bevares og hva kan forandres uten at vi mister oss selv? Hva må stå fast? Vi skal ikke være fanger av historien og fortiden, men bevissthet om vår arv tror jeg er svært viktig for at vi ikke skal bli fanger av nåtiden.

Nytt nummer av Steg: Vårt sosialpedagogiske arbeid

Publisert

Vårt sosialpedagogiske arbeid er en bærebjelke i hva vi holder på med. Det er det ikke tvil om. I særavtalen for folkehøgskolen heter det for eksempel: «Lærerne får under planfestet arbeidstid avsatt tid til […], sosialpedagogiske oppgaver, …». Men hva er det egentlig? Det er ikke gitt hva vi legger i dette, men det er utvilsomt en viktig del av vårt samfunnsoppdrag. Derfor ønsker vi med dette nummeret å komme med innspill til refleksjon og bevisstgjøring om hva vi egentlig holder på med i vårt sosialpedagogiske arbeid, og hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør.

Syng for livet – sangprosjekt i folkehøgskolen

Publisert

NKF ønsker sammen med IKF å bidra til å skape sangglede i den kristne folkehøgskolen. Prosjektet «Syng for livet» er nå i gang! Gjennom sangprosjektet «Syng for livet» ønsker vi å inspirere, styrke og utvikle fellessangen i folkehøgskolene våre. Sang er helsefrembringende, styrker fellesskapet, skaper identitet og er allmenndannende – og sangen har i alle år vært noe som binder skoleslaget vårt sammen. 

NOU OM FOLKEHØGSKOLEN

Publisert

Regjeringen oppnevnte like før sommeren et utvalg som har fått i oppdrag å utarbeide en NOU (Norges Offentlige Utredninger) om folkehøgskolen, med leveringsfrist 1. oktober 2022. Over statsbudsjettet får nå skoleslaget rundt 1 milliard kroner hvert år. I tillegg støttes elevene våre med rundt 600 millioner kroner årlig gjennom Lånekassens ordninger for lån og stipend. På den bakgrunn er det ikke urimelig at man fra tid til annen kikker oss i kortene og ønsker kjennskap til «den samfunnsøkonomiske nytten» av denne vakre rosen av en skole, sannsynligvis verdens frieste skole med betydelig støtte (kanskje rundt 45 % til drift) fra staten.

Folkehøgskolenes mentorordning vil nå flere unge

Publisert/Oppdatert

Ansatte fra seks folkehøgskoler deltok 19. august på kurs i hvordan folkehøgskoler kan etablere et mentortilbud for de av elevene som viser seg ikke å ha gjennomført eller fullført videregående opplæring (VGO). Kurset bygger på erfaringene som Ringerike, Risøy og Sandefjord folkehøgskoler høstet i det toårige pilotprosjektet i 2016-2018. I tillegg fulgte 11 skoler med på kurset digitalt. Potensielt vil derfor nærmere en firedel av landets folkehøgskoler nå kunne tilby mentorsamtaler til de av elevene som ønsker det for å øke motivasjonen for å fullføre VGO etter folkehøgskolen.

Halvering av klimagassutslipp i folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

I april rapporterte 52 folkehøgskoler inn klima- og miljøregnskapet for kalenderåret 2020. Dette er andre året folkehøgskolene rapporterer samlet. Ett år uten (fly) reiser pga. koronapandemien har gitt positive utslag i forhold til klimagassutslipp, hvor det har vært en halvering av utslipp i 2020 sammenlignet med 2019- tallene.

Ser frem til ny NOU om folkehøgskolen

Publisert/Oppdatert

Regjeringens ønske om en helhetlig gjennomgang av folkehøgskolesektoren gir en flott mulighet til å synliggjøre viktigheten av dette unike skoleslaget, sier daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien. Det er 20 år siden forrige gang folkehøgskolene fikk samme oppmerksomhet.