Endelig kan vi ønske velkommen til et "vanlig" landsmøte! Vi gleder oss til å se deg som deltar for første gang, og deg som har vært på landsmøte mange ganger. Risøy Folkehøyskole ligger fint til ved kysten i Tvedestrand. I samarbeid med skolen har vi satt opp et variert og inspirerende program. Det blir turer og aktiviteter til lands og til vanns.
Dette året startet med en trist melding om at Tor Grønvik hadde sovnet inn. Han hadde en sentral stilling i folkehøgskolelandskapet i mange år, og det er derfor naturlig at vi bruker noen sider av dette nummeret av steg for å minnes ham.
Folkehøgskolene i Norge har omkring 8000 elever hvert år, men vi er ambisiøse og vil ha enda flere. Vil du hjelpe oss? Vi leter etter deg som kan og vil hjelpe oss til å friste enda flere ungdommer til å velge verdens frieste skoleslag. Vi er et skoleslag som gir læringsglede, faglig kunnskap, samarbeidskompetanse og demokratisk dannelse – og et år som veldig mange ser tilbake på med glede. Folkehøgskolen har to informasjonskontorer (kristen og frilynt) som samarbeider tett og er plassert i samme kontorlandskap. Mye av jobben du skal gjøre er på vegne av alle folkehøgskolene i Norge. Som ansatt i Informasjonskontor for kristen folkehøgskole (IKF) ønsker vi at du har kjennskap til kristne organisasjoner som er eiere av flere av folkehøgskolene.
Tor Grønviks bortgang på nyttårsdagen er et stort tap for folkehøgskolen i Norge. Vi har mistet en av våre viktigste kilder til kunnskap om historien og verdigrunnlaget som lå til grunn for opprettelsen av folkehøgskolene i Norden. Den kristne folkehøgskolen i Norge er en viktig del av denne tradisjonen.
Hvert år kan NKF-medlemmer og ansatte i organisasjonen søke om stipend fra dette fondet. Søknadsfrist 1. februar, Ved tildeling av stipend blir kurs og studiereiser prioritert.
Vi har fått flere nye folkehøgskoler de siste fem årene. Mange nye linjer. Og flere skoler har skiftet navn. Hvilke endringer de neste fem vil bringe, vet vi ikke. Men det er spennende tider vi lever i. Er kristen folkehøgskole i går og i dag det samme, ja, til evig tid, for å omskrive et bibelvers? Hva må bevares og hva kan forandres uten at vi mister oss selv? Hva må stå fast? Vi skal ikke være fanger av historien og fortiden, men bevissthet om vår arv tror jeg er svært viktig for at vi ikke skal bli fanger av nåtiden.
Vårt sosialpedagogiske arbeid er en bærebjelke i hva vi holder på med. Det er det ikke tvil om. I særavtalen for folkehøgskolen heter det for eksempel: «Lærerne får under planfestet arbeidstid avsatt tid til […], sosialpedagogiske oppgaver, …». Men hva er det egentlig? Det er ikke gitt hva vi legger i dette, men det er utvilsomt en viktig del av vårt samfunnsoppdrag. Derfor ønsker vi med dette nummeret å komme med innspill til refleksjon og bevisstgjøring om hva vi egentlig holder på med i vårt sosialpedagogiske arbeid, og hvorfor vi gjør akkurat det vi gjør.
NKF ønsker sammen med IKF å bidra til å skape sangglede i den kristne folkehøgskolen. Prosjektet «Syng for livet» er nå i gang! Gjennom sangprosjektet «Syng for livet» ønsker vi å inspirere, styrke og utvikle fellessangen i folkehøgskolene våre. Sang er helsefrembringende, styrker fellesskapet, skaper identitet og er allmenndannende – og sangen har i alle år vært noe som binder skoleslaget vårt sammen.
Regjeringen oppnevnte like før sommeren et utvalg som har fått i oppdrag å utarbeide en NOU (Norges Offentlige Utredninger) om folkehøgskolen, med leveringsfrist 1. oktober 2022. Over statsbudsjettet får nå skoleslaget rundt 1 milliard kroner hvert år. I tillegg støttes elevene våre med rundt 600 millioner kroner årlig gjennom Lånekassens ordninger for lån og stipend. På den bakgrunn er det ikke urimelig at man fra tid til annen kikker oss i kortene og ønsker kjennskap til «den samfunnsøkonomiske nytten» av denne vakre rosen av en skole, sannsynligvis verdens frieste skole med betydelig støtte (kanskje rundt 45 % til drift) fra staten.
Ansatte fra seks folkehøgskoler deltok 19. august på kurs i hvordan folkehøgskoler kan etablere et mentortilbud for de av elevene som viser seg ikke å ha gjennomført eller fullført videregående opplæring (VGO). Kurset bygger på erfaringene som Ringerike, Risøy og Sandefjord folkehøgskoler høstet i det toårige pilotprosjektet i 2016-2018. I tillegg fulgte 11 skoler med på kurset digitalt. Potensielt vil derfor nærmere en firedel av landets folkehøgskoler nå kunne tilby mentorsamtaler til de av elevene som ønsker det for å øke motivasjonen for å fullføre VGO etter folkehøgskolen.